De Design Sprint Methode
Hoe werkt de Design Sprint? De Design Sprint methode duurt 5 dagen. Elke dag komt een nieuw Design Thinking onderdeel aan bod. Na afloop heb je helder wat er nodig is voor een succesvolle lancering van jouw digitale product.
Dag 1: Verken de vraagstuk van je organisatie en scope je probleem.
De eerste dag van de Design Sprint gaat over kennisdeling en het begrijpen van het probleem dat jij wilt oplossen met jouw digitale product. Samen met jou analyseren we dit probleem. We bepalen de 5 why’s, vullen de roadmap en stakeholdermap in en scherpen dit aan met een employee happiness research. We sluiten de dag af met het identificeren van de grootste kansen (problemen waarvoor we een waardevolle oplossing verwachten te vinden) en het stellen van prioriteiten.
Dag 2: Probeer met zoveel mogelijk innovatieve oplossingen te komen voor het vraagstuk.
Op dag twee van de Design Sprint onderzoeken we de oplossingen. Na een kort onderzoek in hoe andere organisaties het vraagstuk aanpakken, bepalen we de Do’s en de Don'ts. De ideeën die hieruit ontstaan werken we uit in user flows (de stappen die jouw bezoekers doorlopen) om een helder beeld te krijgen van mogelijke oplossingen. Vervolgens gaan we gebruikers die jouw doelgroep vertegenwoordigen uitnodigen voor een usertest.
Dag 3: Keuzes maken; Het idee met het meeste impact op de lange termijn doelstelling worden geselecteerd.
Om de snelheid erin te houden, werken we één idee uit tot een prototype. Op dag 3 van de Design Sprint presenteren wij alle ideeën en kies jij met welk idee je verder wilt. Ben je eruit welke het moet gaan worden, dan gaan we de Customer Journey uitwerken. We maken visueel welke stappen een gebruiker doorloopt. Zo wordt inzichtelijk welke usability issues we tegen kunnen komen en welke verbeteringen we door moeten voeren om een optimale gebruikerservaring te kunnen creëren.
Dag 4: Ontwikkelen van het prototype
Op basis van de Customer Journey en visuele uitwerking maken we een voorstel voor de user interface. Op dag 4 van de Design Sprint presenteren we de designs en bespreken we of deze aan jouw wensen voldoen en of de stijl aansluit op wat je in gedachten had. Is het design voor de user interface naar wens? Dan gaan we met onze prototyping tools de designs interactief maken, zodat je de Customer Journey zelf kunt beleven en je een goed beeld krijgt van hoe de echte app of website er straks uit komt te zien. Ondertussen gaan we ook aan de slag met het voorbereiden van de tests. We gaan bepalen welke vragen gaan we stellen en wie de interviews gaat afnemen. Zo komen we steeds dichter bij een succesvolle lancering van jouw digitale product
Dag 5: Testen met échte gebruikers
Op dag 5 van de Design Sprint gaan we het prototype testen. We vragen potentiële gebruikers een user-test te doen en nemen interviews af bij minimaal 5 deelnemers om een goed beeld te krijgen van de ervaringen. Bij alle interviews noteren we onze observaties en maken we een lijst van de positieve en negatieve punten. Aan de hand van deze resultaten kunnen we de vervolgstappen bepalen en een ontwikkel-offerte voor je op gaan stellen.