In vijf dagen van een idee naar een gevalideerd prototype - innovatie in sneltreinvaart. Deze ontwerpmethode is bedacht door Jake Knapp bij Google Ventures en gevalideerd bij vele succesvolle scale-ups, waaronder Airbnb, Uber, Facebook en LEGO. Hoe werkt het precies? En wanneer pas je het toe?
 

Wat is een Design Sprint?

Het belangrijkste van een Design Sprint is het bedenken en ontwikkelen van een prototype in slechts vijf dagen tijd. Dat doe je met een klein team, dat idealiter een hele week vrijmaakt voor de Design Sprint. Aan de hand van een aantal goede checklists ga je snel het proces door van probleem naar geteste oplossing.

Maar een Design Sprint is niet alleen efficiënter. Het is ook een krachtige methode om vaste denkpatronen te doorbreken en een slimme en effectieve manier om problemen op te lossen. Een Design Sprint de beste inbreng van alle teamleden op het juiste moment naar boven en helpen je om te focussen op de meest belangrijke onderdelen.
Bekijk hier de 90-seconden video met uitleg over een Design Sprint, van Jake Knapp, de bedenker.
 

Hoe werkt een Design Sprint?

De vijf dagen hebben allemaal een eigen onderwerp met een bijbehorende checklist. Binnen het team is er een Sprint Facilitator die het proces in de gaten houdt en begeleidt. Daarnaast is er een Decision Maker die de doorslaggevende beslissingen maakt. Deze Decision Maker hoeft overigens niet de hele sprint aanwezig te zijn, maar kan ook enkel op gezette momenten aansluiten. Voor de andere momenten wijst de Decision Maker dan een verantwoordelijke aan die in zijn/haar plaats besluit.

Dag 1: Begrijp het probleem
De eerste dag wordt het fundament gelegd voor de rest van de Design Sprint. We nemen het hele team mee in het proces van de Design Sprint. Dan definiëren we de meest belangrijke vragen en gewenste uitkomsten.
Op de eerste dag is het belangrijk om het probleem helder te krijgen. Wat is het probleem? Wie heeft het probleem (doelgroep)? Niemand weet alles, dus we gaan er open in en kennisdelen staat op deze dag centraal.

Dag 2: Mogelijke oplossingen
Nu we de problemen en doelgroep duidelijk hebben gaan we op zoek naar mogelijke oplossingen. Dat doen we door te kijken naar bestaande oplossingen uit de markt, waarvan we de sterktes en zwaktes noteren. Daarna gaan we aan de slag met eigen ideeën. Samen werken we verschillende user flows uit. We genereren verschillende opties en werken ze concreet uit in de vorm van schetsen om een helder beeld te krijgen van mogelijke oplossingen. 

Dag 3: Kies welk idee we gaan uitwerken
Op de derde dag hebben we een lijst met allerlei mogelijke oplossingen. Nu is het zaak om te kiezen welke van de oplossingen we gaan uitwerken en testen. In plaats van eindeloze discussies waar niemand gelukkig van wordt, gebruiken we een 5-staps sticky decision methode. Daarbij krijgt iedereen de ruimte om zijn/haar idee te presenteren, wordt er gestemd op de beste ideeën en heeft de Decision Maker uiteindelijk de doorslaggevende stem. Van het gekozen idee werken we de Customer Journey uit. Op welke manier gaat de gebruiker door de applicatie heen? Wat zijn mogelijke belemmeringen en hoe bieden we de een optimale gebruikerservaring? Alle stappen tekenen we uit.

Dag 4: Prototype
Het gekozen idee wordt uitgewerkt tot een realistisch prototype. Met het prototype proberen we de bedachte oplossing zo dicht mogelijk te evenaren in een zeer korte tijd. Zo’n prototype bestaat meestal uit een simpel maar fraai design dat we interactief maken met onze prototyping tools. 
Daarnaast gaan we aan de slag met het voorbereiden van de tests. We beslissen wie de interviews gaat afnemen en welke vragen er gesteld moeten worden om erachter te komen hoe we jouw concept nog beter kunnen maken.

Dag 5: Testen met echte gebruikers
Met het ontwikkelde prototype gaan we user-tests uitvoeren met potentiële klanten. Zo komen we er snel achter wat de primaire reactie is. Om een goed beeld te krijgen doen we minimaal 5 interviews. Bij alle interviews noteren we onze observaties en bevindingen. We maken een lijst van de positieve en negatieve punten.
  

Wanneer pas je een Design Sprint toe?

Een Design Sprint is ideaal als jij of je team voor een grote uitdaging staat. De vijf fases zijn ontworpen om samenwerking tussen verschillende functies te stimuleren, office politics te vermijden en te focussen op oplossingen. Een Design Sprint is een goede stap als je een nieuwe richting in wilt slaan, diverse teams wilt laten samenwerken en snel wilt inspelen op de markt. Bovendien vermijd je het risico dat je veel investeert in een idee dat uiteindelijk niet haalbaar is in de markt. Een Design Sprint is daarom niet alleen nuttig voor startups, maar ook een zeer geschikte methode voor scale-ups en grote organisaties.
Vorig Artikel

De roadmap: wat en waarom?

Bedankt voor het lezen!

Dutch Coding Company is een web & app projectstudio. Wij ontwikkelen kwalitatieve apps op maat voor iPhone en Android. Als technische partner maken en onderhouden wij apps voor bedrijven, netwerken, evenementen en innovatieve startups. Ons motto: web & app met striking impact.

Ons teamlid Bas Schleijpen is de auteur van dit artikel en kan ook vragen beantwoorden over volgende projecten. Bel hem op +316 13 99 74 57 of stuur een email naar bas@dcc.team.

Neem contact op